یکی از ویژگی های سازمان های یادگیرنده تأثیرگذار هدایت انتقال یادگیری به کار است. هدایت انتقال یادگیری فرایند قراردادن یادگیری در کار است به نحوی که عملکرد را بهبود بخشد. متخصصان یادگیری در محیط کار معتقدند که انتقال یادگیری، ضعیف ترین حلقه در بیشتر برنامه های آموزش و توسعه است که به دو علت مهم فقدان مسئولیت مشترک و عدم وجود سیستم هایی مشخص مورد بی توجهی قرار گرفته است. برای شرکت هایی که بیشترین موفقیت را در تبدیل یادگیری به نتایج داشته اند انتقال یادگیری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آن را به شانس یا نوآوری فردی فرو نمی کاهند. آن ها به شکلی فعال انرژی خود را صرف تسهیل نمودن تمرین سنجیده در کار، ایجاد فضای مطلوب انتقال و عاری از هر گونه مخالفت با تغییر و پیاده سازی سیستم ها و فرایندهایی برای انتقال دانش و بکارگیری آن انجام می دهند.
فصل اول: کلیاتی پیرامون آموزش در سازمانها
- آموزشهای سازمانی یک استراتژی کلیدی برای ایجاد و کسب مهارتهای جدید در افراد، و تغییر و بهبود مهارتهای نامناسب آنها است. اعتقاد بر این است که سازمانها میتوانند از طریق فراهم آوردن برنامههای مناسب آموزشی برای کارکنان، عملکرد آنها را بهبود بخشند.
- آموزش عاملی ضروری در رشد و توسعه سازمان بوده و به عنوان یکی از کارکردهای اصلی مدیریت منابع انسانی سازمان به حساب میآید. آموزش هم برای پیدا کردن شغل و هم عملکرد موفقیتآمیز و تعالی بیشتر در شغل، الزامی و مفید است.
- امروزه دورههای آموزش شغلی به عنوان ابزاری برای توسعه سرمایه انسانی از طریق ایجاد مهارتها، روزبهروز اهمیت بیشتری یافته و به عنوان یکی از لوازم بهبود ظرفیتهای کاری و اجتماعی در نظر گرفته میشوند.
فصل دوم: کلیاتی پیرامون ارزشیابی آموزش در سازمانها
- ارزشیابی آموزش سازمانی عبارت است از فرایند نظاممند جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههای عینی مربوط به عوامل درونی و بیرونی برنامه آموزش که برای شناسایی میزان کارآیی و اثربخشی آموزش و تصمیمگیری برای بهبود مستمر آموزش ایجاد میشود.
- تمرکز ارزشیابی آموزشی بر این است که تعیین شود آموزش تا چه حد توانسته است باعث تحقق نیازهای سازمان گردد و تأثیر و سودآوری آن به چه میزان بوده است. بنابراین ارزشیابی آموزش بیانگر شناسایی نتایج بهدست آمده از یک چشمانداز خاص است: چشمانداز سهم آموزش در بهبود عملکرد سازمانی و تعیین میزان بازگشت سرمایه.
فصل سوم: انتقال یادگیری به محیط کار
- دستیابی به سطح مطلوبی از یادگیری محتوای دورههای آموزشی و افزون بر آن، سطح مناسبی از کاربست محتوای یادگرفته شده در محیط کار از مهمترین اهداف دورههای آموزش ضمن خدمت است.
- کاربست دانش، نگرشها و مهارتهای آموخته شده در محیط کار را، انتقال یادگیری به محیط کار گویند.
فصل چهارم: مدلهای اولیه انتقال یادگیری به محیط کار
مدلهای انتقال یادگیری عمدتاً معطوف به شناسایی عوامل و سازوکارهایی هستند که زمینه انتقال یادگیری به محیط کار را فراه میآوردند. در این کتاب با توجه به روند تکامل الگوهای انتقال یادگیری و البته با توجه به محتوا و ماهیت روابط بین عناصر تشکیل دهنده هر الگو، مدلهای انتقال یادگیری در سه دسته کلی شامل: «مدلهای اولیه انتقال یادگیری»، «مدلهای سیستمی انتقال یادگیری» و «مدلهای روانشناختی انتقال یادگیری» توضیح داده شده است. با این رویکرد، در فصل چهارم، مدلهای اولیه انتقال یادگیری توضیح داده شدهاند.
فصل پنجم: مدلهای روانشناختی انتقال یادگیری به محیط کار
تأمل در برخی از مدلهای انتقال یادگیری نشان میدهد که این مدلها بیش از هر چیز تحت تأثیر نظریههای روانشناختی بودهاند. در این فصل، از این الگوها تحت عنوان مدلهای روانشناختی انتقال یادگیری نام برده شده و به تفکیک معرفی شدهاند.
فصل ششم: مدلهای سیستمی انتقال یادگیری به محیط کار
بسیاری از مدلهای معتبر جدیدتر، به ارائه مدلهای سیستمی انتقال یادگیری پرداختهاند. از جمله ویژگیهای اصلی این مدلها، توجه به عوامل مختلف دروندادی، فرآیندی و بروندادی، توجه به در هم تنیدگی عوامل شناسایی شده، و البته توجه به عامل زمان است. در ادامه برخی از مهمترین مدلهای سیستمی انتقال یادگیری ارائه شدهاند.
فصل هفتم: عوامل فردی مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار
عوامل فردی بیانگر ویژگیهای کارآموز شامل توانایی، شخصیت و انگیزش و . . . است.
فصل هشتم: عوامل آموزشی مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار
در این فصل به تشریح مهمترین عوامل آموزشی مؤثر بر انتقال یادگیری از قبیل اهداف، محتوا، مدرسان، روشهای آموزش و امکانات پرداخته شده است.
فصل نهم: عوامل سازمانی موثر بر انتقال یادگیری به محیط کار
در این فصل، به برخی از مهمترین عوامل سازمانی مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار اشاره شده است
فصل دهم: موانع و استراتژیهای انتقال یادگیری به محیط کار
تلاش برای بهکارگیری و حرکت مدلهای انتقال یادگیری از کشورهای توسعه یافته به دیگر کشورها، با موضوعات پیچیده و چالشهایی هم برای مربیان و هم برای فراگیران همراه بوده است. تئوریها، مدلها و چارچوبهایی که بهطور ویژه در کشورهایی خاص تدوین و توسعه مییابند، معمولاً ویژگیهای فرهنگی خاص آن کشورها را به کشورهای دیگر تزریق میکنند.
دانلود خلاصه کتاب «انتقال یادگیری به محیط کار»